Abonnementen waarvoor tegen 19 december 2023 géén betaling werd geregistreerd in KLAS (hetzij door Halewijn, hetzij lokaal voor edities die zelf nog de abonnementen beheren), eindigen nu automatisch op 31 december 2023.
Deze abonnementen krijgen in KLAS wel een nieuwe abonnementslijn voor 2024, met nieuw abonneenummer, maar met dezelfde gestructureerde mededeling (op basis van het oud abonneenummer).
I. Abonnering via Halewijn 1. Betalingen registreren
De medewerkers van de klantendienst zullen de betalingen verder blijven verwerken. (De klantendienst is gesloten op maandag 25 december én op maandag 1 januari.) - Late betalingen die geregistreerd worden na vrij. 22 december missen sowieso nr. 1 (woe. 3 januari) van Kerk & Leven. - Late betalingen die geregistreerd worden na vrij. 29 december missen sowieso nr. 2 (woe. 10 januari) van Kerk & Leven. - Late betalingen die geregistreerd worden na ma. 8 januari missen sowieso nr. 3 (woe. 17 januari) van Kerk & Leven. Vanaf dan schuift het telkens met één week op.
2. Exportlijst WEBKLAS
In de eerste helft van januari sturen we vanuit Team Ondersteuning naar de lokale verantwoordelijke een nieuwe update van de abonnementenlijst. - U kreeg begin december 2023 een update. Wegens grote drukte was het helaas niet mogelijk om alle edities de laatste weken een nieuwe Exportlijst aan te leveren. Onze verontschuldigingen daarvoor. - U wenst vlugger een update? Stuur een e-mail naar webklas@kerknet.be en de collega's van de klantendienst proberen om u zo snel mogelijk een update te bezorgen.
3. Opvisactie
Vanaf 11 januari 2024 verzendt Halewijn een laatste betalingsuitnodiging - de zogenoemde 'opvisbrief' - naar de abonnees die in de voorbije abonneringsperiode hun abonnement nog niet vernieuwden.
Abonnees die overleden zijn of die u lokaal hebben laten weten dat ze sowieso niet willen verlengen, kunt u via e-mail doorgeven aan webklas@kerknet.be
De klantendienst zet het abonnement dan stop per 31-12-2023 en zorgt ervoor dat de abonnee geen opvisbrief ontvangt in januari.
Op de opvisbrief plaatsen we de rekeningnummer en gegevens van Halewijn.
II. Lokale abonnering via WEBKLAS
1. Betalingen registreren
U kunt betalingen in klas verder blijven registreren. (Zie hieronder) - Late betalingen die geregistreerd worden na vrij. 22 december missen sowieso nr. 1 (woe. 3 januari) van Kerk & Leven. - Late betalingen die geregistreerd worden na vrij. 29 december missen sowieso nr. 2 (woe. 10 januari) van Kerk & Leven. - Late betalingen die geregistreerd worden na ma. 8 januari missen sowieso nr. 3 (woe. 17 januari) van Kerk & Leven. Vanaf dan schuift het telkens met één week op.
Tip! - Registreer bij late betalingen als betaaldatumde datum van invoeren (d.i. de dag zelf). Zo ziet u meteen aan de startdatum wanneer het abonnement opnieuw van start gaat. Doet u dat niet en voert u een datum uit het verleden in (bv. 20 december 2023), dan is de registratie sowieso geldig, maar de database toont u dan een verkeerde startdatum voor de abonnementslijn voor 2024, omdat de startdatum altijd berekent wordt op basis van de ingevoerde betaaldatum. U doet er dus goed aan om als betaaldatum de invoerdatum te kiezen! - Komt u in de database op een 'gesloten' abonnementslijn terecht? Gebruik dan niet de knop 'heractiveer', want dan wordt opnieuw een nieuwe abonnmentslijn voor 2024 aangemaakt. De database heeft reeds automatisch nieuwe abonnementslijnen aangemaakt voor alle abonnees wiens betaling niet geregistreerd werd. De juist werkwijze is dus om een betaling te registreren voor een abonnement met status 'TE VERNIEUWEN' eerder dan een gesloten abonnementslijn te heractiveren, want dat is de procedure voor buiten de abonnerings- en opvisperiode.
2. Opvisactie
Vanaf 11 januari 2024 verzendt Halewijn een laatste betalingsuitnodiging - de zogenoemde 'opvisbrief' - naar de abonnees die in de voorbije abonneringsperiode hun abonnement nog niet vernieuwden.
Voor abonnees die overleden zijn of die u lokaal hebben laten weten dat ze sowieso niet willen verlengen, kunt u best zelf de NIEUWE lijn voor 2024 in klas beëindigen op datum 28 of 29 december 2023. Zo zorgt u ervoor dat de abonnee geen opvisbrief ontvangt in januari.
Op de opvisbrief plaatsen we het lokaal rekeningnummer en de lokale gegevens die u doorgaf via de bestelbon in september 2024.
In de tweede helft van januari 2024 ontvangt u dus mogelijk opnieuw een reeks betalingen die u vervolgens dient te registreren in KLAS.
Wenst u het anders? Laat het na Nieuwjaar weten aan de klantendienst via een e-mail naar webklas@kerknet.be of tel.03 210 08 30.
Abonnementen waarvoor geen betaling werd geregistreerd en die bij afsluiting van KLAS dus nog op ‘Te vernieuwen’ stonden, worden beëindigd op 31-12 van de lopende jaargang.
In uw KLAS-lijst staan ze voor de nieuwe jaargang automatisch als ‘Nieuw abonnement’ vermeld met status 'TE VERNIEUWEN'.
Filter op status ‘TE VERNIEUWEN' om daarvan een overzicht te krijgen.
Deze abonnementen kregen automatisch een nieuw abo-ID voor de nieuwe jaargang, maar de gestructureerde mededeling (op basis van het oud abonneenummer) blijft ongewijzigd.
U bent zeker van het abonnement (of de abonnementen) die u opnieuw wilt activeren? Vink de abonnementslijn(en) aan. Klik achtereenvolgens op ‘Actie’ en ‘Registreer betaling’.
Kies via de datumpikker een datum (bij voorkeur de invoerdatum)(1) en klik op ‘Betaal’ (2).
De betaling is nu geregistreerd. De abonnementsstatus wijzigt van ‘TE VERNIEUWEN’ naar ‘Aankomend’.
Klik op de abonnementslijn om de info in detail te bekijken.
Kan ik het oud abonneenummer nog ergens terugvinden?
Een late betaler heeft zijn oud abonneenummer vermeld of gebruikte de ongewijzigde gestructureerde mededeling gebaseerd op zijn oud abonneenummer. U vindt deze abonnee misschien niet meer terug via het abo-id in het zoekveld met actieve abonees. - Zoek daarom steeds op ‘Naam’ of nog beter op ‘Straat’ om de abonnee op te sporen. - Of schakel de filter 'Actief' even uit.
Klik op de abonnee en vervolgens kunt u in de abonneefiche het oud abonneenummer terugvinden onder ‘Oud contract’. Ook in de gestructureerde mededeling (bij de abonnementslijn 2022 op de individuele fiche) vindt u nog het vorige abo-ID.
Voor het abonnementenbeheer van Kerk & Leven gebruikt Halewijn het online platform dat u vindt via https://dienstabonnementen.be/
U wilt een nieuwe abonnee (d.i. iemand zonder actief abonnement in de lopende jaargang) toevoegen in de abonneringsperiode tussen 18 oktober en 29 november 2022?
U volgt dezelfde werkwijze voor het aanmaken van een nieuwe abonnee.
Klik nadien onderaan bij 'abonnementslijnen' op 'regel toevoegen'. Kies nu bij 'product' voor 'Kerk & Leven promo eindejaar'.
Er wordt een abonnementslijn aangemaakt voor de lopende jaargang. Registreer voor die lijn de betaling om het abonnement te activeren.
Na een volgende update (doorgaans 24 uur later) wordt er automatisch een tweede abonnementslijn voor de volgende jaargang aangemaakt. De betaling voor die lijn wordt automatisch geregistreerd.
- Wat doen voor de bestaande abonnementen tijdens de abonneringsperiode?
Alle bestaande abonnementen van uw lokale editie kregen na een update in KLAS de status: TE VERNIEUWEN.
Voor elke actief abonnement werd automatisch een abonnementslijn voor de volgende jaargang aangemaakt.
U hoeft voor de bestaande abonnementen enkel de betaling te registreren van zodra de abonnee lokaal betaald heeft. De wegwijzer 'Een betaling registreren' (zie hoger) helpt u daarbij op weg.
U wiltnaam én adres wijzigen? Tip!U voert eerst een naamswijziging uit en aansluitend geeft u een verhuis in. Bovenstaande wegwijzers helpen u op weg.
U wilt naam én adres wijzigen én tegelijkertijd een bestaande abonnee (contact) vervangen door een andere persoon of organisatie? Tip! U voert dan best een subjectwijziging uit, zoals beschreven op blz. 12 van de handleiding.
Gebruik bij het invoeren van adresgegevens voor nieuwe abonnees of bij het invoeren van een verhuisadres steeds de voorgeprogrammeerde databank om plaatsen en/of straten toe te voegen.
U wilt bijvoorbeeld Halewijnlaan 92, 2050 Antwerpen invoeren? - Voer eerst ofwel de postcode ofwel de plaats in bij het zoekveld 'Zoek gemeente' (zie naast groen bolletje nr. 3 op de afbeelding hieronder) en selecteer de juiste postcode en plaatsnaam. - Dus NIET zelf de plaatsnaam invoeren bij het veld 'Gemeente'. - Voer vervolgens de straatnaam in bij het zoekveld 'Zoek straat' (zie naast groen bolletje nr. 4 op de afbeelding hieronder) en selecteer de juiste straatnaam. - Dus NIET zelf de straatnaam invoeren bij het veld 'Straat'.
Waarom? - Wanneer u de juiste plaats en straat zoekt, is er automatisch een koppeling tussen hetgeen u via die weg invoert en de databank van bpost. - Enkel als u een plaats of straat niet zou terugvinden via de zoekvelden, kunt u die manueel invoeren in het veld 'Gemeente' of in het veld 'Straat'.
In de instructiefilmpje Aanmaak abonnee (vanaf 02.45) en in het instructiefilmpje Verhuis abonnee(vanaf 01.00) wordt deze handeling ook concreet gedemonstreerd.
Standaard toont de database de eerste 80 resultaten. Pas daarom rechts bovenaan uw lijst steeds de teller aan naar het maximum van uw abonnementenlijst (of naar het maximum van het door u gefilterde zoekresultaat). Dus bijvoorbeeld “1-80/340” aanpassen naar “1-340/340”. Vervolgens vinkt u het witte blokje aan naast de kolom 'Abo ID' om alle abonnementslijnen in één keer te selecteren. Boven de lijst verschijnt nu de knop 'Actie'. Klik daar vervolgens op 'Export abonnementen' om van uw selectie een Excellijst te maken.
U heeft concrete vragen, opmerkingen of problemen?